Skip to content
Kirsti SuorantaPäätöksenteossa tarvitaan unelmia, realistisia tavoitteita ja yhteistyötä niiden saavuttamiseksi.
  • Aluevaaliehdokas
  • KIRSTI
  • LUOTTAMUSTEHTÄVÄT

Tuki oppimiseen luo tasa-arvoa

10.6.2021

Matti Varismäki ja Timo Hillman kirjoittivat OAJ:n Kanta-Hämeen alueyhdistyksen edustajina erityisopetuksen tilanteesta Kanta-Hämeessä (HäSa 3.6.).

Kriisitilanteissa heikoimmat kärsivät aina eniten, mutta nyt monet muutkin tarvitsevat tukea. Poikkeusolot ovat tuoneet esiin tuen saatavuuden ja riittämättömyyden.

Olin jalkauttamassa Hämeenlinnaan kolmiportaista tukea – yleistä, tehostettua ja erityistä – mikä on ajatuksena erinomainen. Lähtökohta on, että oppilas saa tarvitsemansa tuen heti tuen tarpeen ilmettyä oikea-aikaisesti ja tarvitsemassaan määrin.

Mitä varhaisemmassa vaiheessa tukea kyetään tarjoamaan, sitä helpommin oppilas pysyy muun ikäluokkansa opiskelutahdissa. Kysymys ei siis ole säästötoimesta vaan koulutuksellisen tasa-arvon toteuttamisesta. Tukea tulee antaa jo varhaiskasvatuksessa.

Lapsella ja oppilaalla on oikeus saada tarvitsemansa tuki ja ihanteellisinta on, jos tuki onnistuu isommassa opetusryhmässä yhdessä muun ikäluokan kanssa. Tämä vaatii kuitenkin lisäresursseja sekä opetuksen vahvaa eriyttämistä.

Vaikka suomalaiset opettajat ovatkin maailman huippuluokkaa, eivät hekään pysty kaikkeen. Esimerkiksi koulussa inkluusion ja integraation onnistumista tukee pienempi ryhmäkoko, useampi aikuinen luokassa sekä monipuoliset opetusmateriaalit.

Kaikki oppilaat eivät hyödy integraatiosta tai inkluusiosta. Hämeenlinnassa tulee olla myös pienluokkia oppilaille, jotka tarvitsevat pienen opiskeluryhmän, vähemmän sosiaalisia vuorovaikutustilanteita, runsasta yksilöllistä tukea ja erityisopettajan osaamista.

”Mitä enemmän lapsi tai nuori tukea tarvitsee, sitä pienempi ryhmän on oltava”, kirjoittavat Varismäki ja Hillman. Olen samaa mieltä. Pienluokkien lukumäärää tulee siis pikemmin kasvattaa kuin vähentää.

Oikea-aikainen ja oikeanlainen tuki, jota toteutetaan tarvittaessa yhteistyössä koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa, maksaa hieman enemmän. Mutta onnistuessaan se vähentää huomattavasti myöhempiä kustannuksia. Jokainen lapsi ja nuori on arvokas ja ansaitsee kaiken tarvitsemansa kehityksen ja kasvun tuen. Luottamustehtävissä olen valmis yhteistyössä jatkamaan toimia lasten ja nuorten parhaaksi.

Kirsti Suoranta
erityisluokanopettaja, eläkkeellä
kuntavaaliehdokas (SDP), Hämeenlinna

Teksti on julkaistu Hämeen Sanomien mielipidepalstalla 10.6.2021.

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF
Tags: pienluokka, tasa-arvo, tuki oppimiseen

Calendar

toukokuu 2022
ma ti ke to pe la su
« tammi    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Arkistot

  • tammikuu 2022
  • joulukuu 2021
  • marraskuu 2021
  • kesäkuu 2021
  • huhtikuu 2021
  • maaliskuu 2021
  • helmikuu 2021
  • tammikuu 2021

Kategoriat

  • Yleinen

Copyright Kirsti Suoranta 2022 | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress